Pages

11 Ocak 2018 Perşembe

WATTPAD'DEN AYRILMA SEBEPLERİM (Part 1)


  Bu aralar aldığım kararlar çerçevesinde blogumla daha çok ilgilenmeye karar verdim. Aklıma yeni bir post fikri gelirse fazla geciktirmeden yazıya dökmek istiyorum. Çünkü üzerinden zaman geçince insanın şevki kırılıyor ve yazası gelmiyor.
  Bugün de büyük umutlar ve heyecanlarla kaydolduğum Wattpad uygulamasından neden ayrıldığımı yani üyeliğimi sildiğimi anlatmak istiyorum.
  Sebeplerime geçmeden önce Wattpad'e neden ve nasıl kaydolduğumdan bahsetmek istiyorum. Tam net hatırlamasam da üniversitenin bir ya da ikinci senesindeydim. (3 de olabilir. ) Wattpad'ın iyice meşhur olduğu yazarların kitap çıkarmaya başladıkları bir dönemdi. Kötü Çocuk, Yabancı, 4N1K gibi... Sağdan soldan insanların bu siteden kitap çıkardığını duyuyordum. Arkadaşım da bahsetmişti. O da Kötü Çocuk ve Yabancı'yı okumuştu biraz. Ben de hemen bu sosyal ağdan geri kalmamalıyım diyerek Wattpad'i araştırmaya başladım. Üye olmadan önce biraz karıştırdım ve birçok acemi yazarın burada hikayelerini yayımladıklarını gördüm. Hatta okunma sayılarını görünce şok olmuştum. Milyonlar havada uçuşuyordu. Malum bizim gibi kitap okumanın lüks, gereksiz, zaman bulunamayan aktivite sayıldığı bi ülkede bu sayıları görünce büyük bir şaşkınlık yaşadım. Ben de uzun zamandır okumayı ve yazmayı sevdiğim için tam aradığım gibi bir site bulduğumu düşündüm. İtiraf etmeliyim ki yazarların kitaplarının basılmış olması da siteye kaydolmamamda çok etkili oldu. Bana umut verdi. Acaba ben de bir gün burada fark edilip kitap çıkartabilir miyim diye düşündüm. siteye kayıt olduktan sonra hikayemi yazmaya başladım. O zamanlar ergenliğinin son dönemlerini yaşaya biri olaraktan harika şeyler yazmamıştım açıkçası. Zaten daha önce de bahsettiğim gibi büyük bir writing slump yani yazı yazma konusunda tıkandığım bir dönemdeyim. Aslına bakarsanız yazmak konusunda iyi seviyelere gelebileceğimi düşünüyorum. Çünkü yazmayı her zaman sevmişimdir. Okuma yazmayı öğrendiğim dönemden beri, hikayeler yazıyorum. Ortaokuldaki Türkçe öğretmenim ve üniversitedki Edebiyat öğretmenim yazmak konusunda beni yüreklendiren insanlar oldular. Yazılarımı beğendiler. Ben de biraz bundan güç alarak biraz da içinde bulunduğum tıkanıklığı giderir umuduyla yazmaya başladım. Fakat çok geçmeden öğrendim ki kazın ayağı hiç de öyle değilmiş.

  Yazı yazarken bir yandan da çok okunmalı hikayelere bakmaya başladım. İnsanların ilgisini çeken ne? Bu hikaye niye bu kadar okunma almış merak ediyordum elbette. İnceledikçe çoğu kitabın, Kötü Çocuk, Yabancı vs türevlerine benzediğini fark ettim. Erkek ve kadın karakterler bütün kitaplarda aynıydı. Sanki hepsi kopyala yapıştır yapıp hikayelerini yazmış gibiydi. 
Neyse şimdi gelelim benim en sevdiğim yöntem olan listeleme yöntemine. Şimdi sizde tek tek maddeler halinde wattpad'den ayrılma nedenlerimi açıklayacağım. Sen kimsin ki? Hikayen çok mu ünlü olmuştu? Neden bizi ilgilendirsin? diye düşünüyor olabilirsiniz ama Wattpad'e yeni katılmayı düşünen, özellikle yazılarını paylaşmak isteyen arkadaşlara bir fikir niteliğinde olmasını istedim.

                                    1. Benzer Kurgular 
  Şimdi buraya çok ağır sözler yazarak fanların nefretini çekmek istemiyorum aslında ki ben sert üslup kullanmayı pek sevmem zaten. Ben yazarlığımı sileli neredeyse bir yıl oldu. O zamandan bu zamana kurgularda değişiklik oldu mu bilmiyorum ama benim bulunduğum zamanda Wattpad'deki çok okunsun okunmasın ana tema hep şöyleydi; zengin ve kötü erkek, fakir ama iyi kız.Bu yazdığım temayı alıp istediğiniz konuya oturtabilirsiniz. Çünkü bu bahsettiğim temanın olmadığı kitap parmakla gösterilecek kadar. 
Heh bu ana temayı aldık mı içini töreyle soslayın olmadı, liseyle olmadı mafyayla o da olmadı üniversiteyle ya da fantastik olaylarla (vampir, kurt adam, büyücü...) süsleyin.  Bunlardan hiçbiri değilse muhafazakar gibi görünen ama aslında hiç de öyle olmayan bir konuyla soslayın. İşte size Wattpad'deki konuların kısa bir özeti. Hep bunların içinde dönüp duruyorlar. Şimdi diyeceksiniz ki okuması çok olan bunlardan hariç kurgular yok mu? diye sorabilirsiniz. Elbette var ama dediğim gibi çok çok az.


                                    2. +18 Hikayeler


Aslında bu konuyla ilgili çok fazla yorum yapmak istemiyorum çünkü içinde +18 olayların geçtiği çok az hikayeye baktım. Öncelikle şunu söyleyeyim. Wattpad platformu genellikle 10-17 yaş aralığındaki gençlerin olduğu bir yer. Evet, içerisinde bu tür olayların geçtiği hikayeler yazabilirsiniz ama hitap ettiğiniz kitleyi göz önünde bulundurmakta fayda var bence. Ayrıca küçük çocuklar bile bu konularla ilgili hikayeler yazıyorsa bence burada bir sorun vardır.

3. Erkek-Kadın Karakterler ve İlişkileri

Geldik en kötü kısımlardan birine. Çoğunluğu kadın/kız yazarlardan oluşan bir platformda kendi cinsini bu kadar hor gören başka bir mecra var mıdır bilmiyorum. Önce karakter incelmesini yapalım. Erkek karakter, uzun boylu, yakışıklı, renkli gözlü, zengin (değilse bile zengin olmaya meyilli), vücut geliştirme birinciliği olan, kötü, bencil, şiddet eğilimli, koruyup kollama adı altında kıza psikolojik (gerekirse fiziksel) şiddet uygulamaktan çekinmeyen, kişilik bozukluğu had safhada biri olur. Kız karakter ise; genelde kendini çirkin zanneden ama güzel olan kızlar olur. Saf,salak, masum, küfretmeyi çok seven, herkese çabuk güvenen,erkeği ne yaparsa yapsın affeden (kendisine tecavüz etse bile), kişiliği oturmamış birini okuruz. Fakat kız karakterler erkeğe oranla daha farklı da yazılabiliyor. İkinci genel kız/kadın karakter tarzı ise; güzel (farkındadır ya da değildir.), şiddet yanlısı, atarlı, havalı, küfretmeyi seven (dejavu), hiç kimseyi takmayan birisidir. Ancak bu dişi kaplanımız erkek karakterin yanındayken elbette perdelerini kaldırarak masum bir kediye dönüşür. Eh böyle karakterlerin etrafındaki bir ilişki sizce nasıl şekillenebilir ki? Ben cevap vereyim; hastalıklı. Ben gerçekten merak ediyorum bu hikaye yazarlarının baba veya abi figürü böyle insanlar mı? Yani Türkiye şartlarına baktığımızda kişilik bozukluğu yaşayan pek çok kadın ve erkek var ama Wattpad tarzı erkek veya kadın bulmak zor. 
Açık konuşalım. Kim sürekli kıskanan, korumak kollamak adı altında türlü absürdlükler yapan, karşısındakine psikolojik şiddet uygulayan, ben ne dersem o olur! tarzında biriyle ilişki yaşamak ister? Eğer istiyorsanız bir sorununuz var demektir. 

4. Yazım Yanlışları ve Noktalama İşaretleri
Geldik en civcivli konulardan birine. Arkadaşlar ilkokuldan lise sona kadar yazım yanlışları ve noktalama işaretleri konusunu görüyoruz. Biraz vaktinizi ayırıp öğrenmek çok olmamalı bence. Bakın çok ünlü yazarlar da noktalama ve yazım hatası yapıyor. Editörler de bu hataları düzeltip kitapları öyle basıyorlar. Ama şöyle bir gerçek var ki; sizin editörünüz yok ve biz bu hikayeleri bedavaya okuyoruz. Yani canımızın istediği zaman çekip gitme hakkımız var. Mesela ben hikayenin en başına bakıyorum, noktadan sonra büyük harfle başlamaya tenezzül bile edilmemiş. E haliyle "bu ne böyle?" deyip hikayeyi kapatıyorum çoğu zaman.  Eğer hikayenizin beğenilmesini istiyorsanız bize en iyi şekilde sunmaya çalışın. Dediğim gibi biz bunu bedavaya okuyoruz ve zamanımızı harcıyoruz. Gözlerimizi yoruyoruz. Bu hakkı bize çok görmeyin.

Not: Yazı çok uzun olduğu için iki bölüm şeklinde paylaşmaya karar verdim. Bütün bu kötü hikayelerin yanında gözden kaçan, aralarda sıkışan bazen şansa denk getirip iyi okumalar alabilen kitaplar da var. Bunu kabul ediyorum. Wattpad'i silmeden önce bu konuyla ilgili kendi kendime bir proje başlatmıştım. Beğendiğim hikayeleri okuyup, yazarın iznini alarak konusunu ve düşüncelerimi blogda paylaşacaktım. Araya bir şeyler girince unuttum. O projeye ciddi şekilde tekrar başlamak istiyorum ve sizden destek bekliyorum. Bununla ilgili bir post yayınlayacağım. Beklemede kalın!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder