Pages

13 Mart 2016 Pazar

Wattpad Hikayelerini Okuma Kriterlerim


Kore dizilerini izleme kriterlerinden sonra bir de Wattpad hikayelerini okuma kriterlerimi yazayım dedim. Bakalım benimkilerle sizinkiler uyuşuyor mu?
Ben gerçekten Wattpad'ı seviyorum. Hem hikayelerinizi insanlarla paylaşmanız çok kolay hem de hikayelerin çalınmaması için önlemler alınmış. Zaten site bu arlar bayağı popüler. Ben sitenin bu kadar takipçisinin olduğunu Wattpad'daki yazarların hikayelerini kitap olarak basmasıyla öğrendim. Siteye üye olduğumda çok okunana yazarların milyonlarca okunma ve oylama sayıları vardı. O an yaşadığım şaşkınlığı hala unutamıyorum. Çünkü bilirsiniz bizim milletimiz okumaya vakit ayıramaması ile ünlüdür. Ama öğrendiğim kadarıyla bu sitedeki insanlar hikayelerin yeni bölümlerini okumak için sabahlıyor, okulda gizli gizli okuyorlarmış. Ne kadar şaşırtıcı değil mi? Benim Wattpad'a üye olma amacım yazdığım hikayeleri paylaşmak içindi. Nitekim bu isteğimi de gerçekleştirdim. Kaplumbağa hızında da olsa yazdığım bir hikayem var. Eğer merak ettiyseniz tık! (Blogger burada kendi reklamını yapıyor ama aldırmayın. :D ) Hikaye yazmak dışında buradaki yazılara da biraz göz gezdireyim dedim ve iyisinden kötüsüne bir çok hikayeyle karşılaştım. Eh tabii bu bende belli bir farkındalık oluşturdu. Bu yüzden artık bir hikayeye başlamadan önce belirli kriterleri göz önünde bulunduruyorum.


1. Popülerlik (Okunma Sayısı, Oylanma Sayısı vs...)

(Kötü Çocuk-Büşra Küçük)


(Yabancı-Öznur Yıldırım)


(4N1K-Büşra Küçük)


(Solucan-Zeynep Sey)

Şu yukarıda görmüş olduğunuz dörtlü Wattpad'in en çok okunanları desem abartmış olmam sanırım. Zaten bu hikayeler fazlaca okunma sayısına ulaşmış olduğundan kitabı çıkan eserler. Hatta benim Wattpad'in bu kadar ünlü olduğunu duymam Kötü Çocuk ve Yabancı hikayeleri sayesindeydi. Gerçekten bu kadar muazzam bir topluluk tarafından mı okunmuş yahu diye merak etmiştim. İşte bu birçok sosyal mecra da adı geçen sözleri paylaşılan kitaplar sayesinde çoğumuz bu siteden haberdar olduk. Doğrusunu söylemek gerekirse popüler olan hikayeleri okuma işini bir süre önce bıraktım. İlk başlarda çok okunmalı hikayelere bulaşmamın sebebi meraktı. İnsanlar acaba bu hikayede neler bulmuşta bu kadar beğenmiş diye merak ediyordum. Ama okudukça her popüler hikayenin aslında o kadar da iyi olmadığını fark ettim ve vaktimi boşa harcamak yerine kendime uygun hikayeler bulmaya çalışıyorum.

2. Konu


Dizilerde konuyu alt sıralara itebilirim ama hikayelerde asla! Gerçi Wattpad da hikayelerin konusunu anlamak biraz sıkıntılı çünkü her tanıtım yazısı konuyu anlatmıyor. Bu yüzden hikayenin kategorisinden ve etiketlerinden konuyu anlamaya çalışılabilir. 

3. Noktalama İşaretleri-Yazım Kuralları

Aslında konudan bile daha önemli bir kriter bu. Eğer yazar hikayesinde noktalama işareti kullanmıyorsa  ya da çok az yer veriyorsa, büyük harflerin kullanımına dikkat etmiyorsa, (sadece cümle başında büyük harf kullanılmaz!) sürekli kelimeleri yanlış yazmışsa o hikayeyi direk geçiyorum. Evet hiçbirimiz noktalamaları ya da yazım kurallarını tam olarak uygulamıyoruz ama arkadaşlar ilkokul birden lise sona kadar öğretiliyor bize bu kurallar bari virgül ve noktayı kullanmayı bilsek güzel olmaz kıydı? Amacım kimseyi yargılamak değil. Kimseye de hakaret etmeye çalışmıyorum. 

4. Üslup
(Acımak-Reşat Nuri Güntekin)

Üslup Nedir?
1. Oluş, deyiş ya da yapış biçimi, tarz.
2. Bir sanatçıya, bir çağa ya da bir ülkeye özgü teknik, renk, biçimlendirme ve söyleyiş özelliği, biçem.
3. Sanatçının görüş, duyuş, anlayış ve anlatıştaki özelliği ya da bir türün, bir çağın kendine özgü anlatış biçimi, biçem, tarz, stil. Biçem de denir.


okuduğunuz  üzere üslup bir yazarı yazar yapan temel özelliklerden biridir. Bugün Türk edebiyatına damga vurmuş yazarlarımızın hep kendine ait bir üslupları, söyleyiş özellikleri vardır. Gerçi daha henüz Wattpad'da üslup olarak ben buradayım diyen yazarla karşılaşmadım ancak eğer tavsiye edersiniz okumaktan memnun olurum. Bu kriterde benim için önemli. 

5. Tanıtım Yazısı

(Yağmur Sonrası-Sarah Jio)

Bir kitabı kitap yapan en önemli özelliklerden birisi de tanıtım yazısıdır öyle değil mi? Bende Wattpad da hikayeyi okumaya başlamadan önce tanıtım yazısına şöyle bir göz gezdiririm. Yukarıda da bahsettiğim gibi her zaman tanıtım yazılarında konu anlatılmıyor. Yazarlar genel olarak çarpıcı cümleler kullanıp okuyucuyu içine çekmeye çalışırlar. Ben tanıtım yazılarına çok fazla dikkat etmesem de yazarın yazım tarzını gösterdiği için önemli bir ipucu aslında

6. 1. Bölüm 


(Harry Potter ve Felsefe Taşı- J.K. Rowling)

İlk bölümün verdiği izlenim benim için her zaman çok önemlidir. hikayeye devam edip etmeme kararımı ilk bölüme göre veririm genelde. Hatta bazen ilk üç, dört cümle bile hikayenin ve yazarın üslubunun nasıl olduğunu ele veriyor, bende ona göre devam ediyorum ya da bırakıyorum. Bu konuda biraz katı göründüğümün farkındayım. Bazen hikayeler sonraki bölümler de giderek güzelleşebiliyor ancak ben zaten ilk bölümde konu ve kurgudan çok üsluba bakarım. Noktalamaları nasıl kullanmış, yazar sadece hikayesi okunsun mu diye yazmış, emoji kullanmış mı. (Gerçekten anlamıyorum bazı yazarlar hikayenin içinde gülen surat ifadesi ya da random gülüş falan koyuyorlar. Bunun hikayeyi güzelleştirdiğini ve ya samimileştirdiğini düşünüyor olmalılar. Ama tamamen yanlış yoldalar. Eğer acemi de olsa yazma işiyle ilgileniyorsanız en azından temel kurallara dikkat etmeniz gerektiği kanısındayım.) 

7. +18 Olmaması


Evet hikaye eğer +18 ise okumayı tercih etmiyorum.


Bunlar benim Wattpad hikayelerini okuma kriterlerimdi. Peki sizinkiler neler?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder